Fuel EXe 9.5 Deore är en el-mountainbike av en ny typ som överbryggar gapet mellan pedalassisterade och traditionella cyklar. Kolfiberram och en liten motor gör cykeln lätt, lättmanövrerad och tyst. Dra nytta av pedalassistansen i långa klättringar och upplev cykelns lekfullhet, som hos en traditionell mountainbike, i utförslöporna. Den har en 150 mm RockShox Gold RL-gaffel som gör processen kort med stenpartierna och en mjuk 140 mm RockShox Deluxe Select+-bakdämpare som gör cykeln bekväm även på vägar som mer liknar tvättbrädor.
Du vill ha en stigcykel som kan ta dig vart du vill och som ger dig lite extra energi inför stigningarna. Du vill inte offra den vanliga stigcykelns kvicka känsla för en maffig motor. Du vill ha en sofistikerad assistans som känns naturlig utan att störa med ett högt motorljud.
En ram i OCLV Mountain Carbon med inbyggt batteri på 360 Wh, TQ:s harmoniska stiftringtransmission med smart laddningsport, integrerad LED-display och en diskret fjärrkontroll på styret. 150 mm RockShox 35 Gold RL-gaffel med DebonAir-luftfjädring och Motion Control-dämpare samt en 140 mm RockShox Deluxe Select+-bakdämpare. Dessutom TLR-hjul och -däck, förberedda för slanglöst, och en 12-växlad drivlina
Fuel EXe 9.5 är en livlig stigcykel som ger en extra skjuts i klättringarna och den går som en traditionell cykel i utförslöporna. Den är utrustad med rymdålderns TQ-transmission med harmonisk stift/ringkonstruktion, en bekvämt mjuk dämpning som slukar stenar och rötter och en drivlina som alltid håller streck.
– Du får ett diskret krafttillskott när du behöver det och ändå upplever du den vanliga kvicka mountainbike-känslan när du rullar
– Den lilla, men kraftfulla, TQ-motorn är konstruerad för stigcykling och är så tyst man kan begära, den förstärker dina egna krafter utan att påverka en naturlig åkkänsla
– Med den smarta laddningsporten, den elegant integrerade displayen och de diskreta kontrollerna ser den här cykeln ut, och känns, som en konventionell mountainbike
– Den mjuka dämpningen, 150 mm fram och 140 mm bak, slukar bekvämt stenar och rötter, du känner dig redo att ta dig an vad som helst
– Du kan lägga till ett Range Extender-batteri om du vill ha lite extra kräm för långa dagar på cykeln
TQ HPR50 – liten, tyst, kraftfull
TQ:s HPR50-motor är supereffektiv med ett häpnadsväckande effekt/vikt-förhållande. De flesta motorer har kugghjul och remmar som tar plats och orsakar ljud eller går sönder. TQ:s HPR50 har en stiftringtransmission som är liten, supertyst och ger en otroligt naturlig åkkänsla.
Range Extender
Unna dig 40 % längre räckvidd genom att välja till ett externt 160 Wh-batteri. Det får plats i en vanlig flaskhållare och kräver varken en komplicerad kabeldragning eller specialfästen.
Anslut, anpassa, analysera
Med appen Trek Central ansluter du dig sömlöst till din cykel för en personlig anpassning av motorn, aktivitetsspårning och många olika sätt att analysera dina turer. Du kan till och med få navigeringsfunktioner och räckviddsberäkningar i realtid.
Avtagbart batteri
Batteriet på 360 Wh ger dig extra kraft under 2 – 5 timmar. Det är dolt i diagonalröret, men ändå enkelt att ta loss för att ladda bekvämt.
Active Braking Pivot
Med Active Braking Pivot kan våra konstruktörer anpassa hur dämpningen ska reagera på accelerations- och bromskrafter oberoende av varandra. Därmed får du större kontroll när du behöver det som mest.
OCLV Mountain Carbon, avtagbart batteri, invändigt kablage, pivotlänkage i aluminium, 34,9 mm sadelrör, övre fäste för kedjestyrning, 55 mm kedjelinje, Mino Link, ABP, Boost148, UDH, 140 mm
Typ av MTB
Crosscountry, Trail
Färgbeskrivning
Matte Dnister Black
Antal växlar
12
Elsystem
TQ
Storlek
L, M
Max vikt(kg)
136
Bromstyp
Skivbroms
Rammaterial
Kolfiber
Framgaffel
RockShox 35 Gold RL, DebonAir-luftfjädring, Motion Control-dämpare, Lockout, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 150 mm slaglängd
Bakdämpare
RockShox Deluxe Select+
Framgaffeltyp
Dämpad
Slaglängd fram
150 mm
Slaglängd bak
140 mm
Hjul
Hjulstorlek
29"
Hjul
Bontrager aluminium, Boost148, 12 mm genomgående axel
Däck
Bontrager XR5 Team Issue, TLR, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Drivlina
Vevparti
E*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
Kedja
Shimano Deore M6100
Kassett
SunRace CSMZ800 11-51, 12 speed
Växelsystem bak
Shimano Deore M6100, lång arm
Växelreglage
Shimano Deore M6100, 12-växlat
Komponenter
Frambroms
SRAM DB 8 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bakbroms
SRAM DB 8 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Handtag
Bontrager XR Trail Comp, nylon lock-on
Styre
Bontrager Rhythm Comp, aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
Sadelstolpe
TranzX JD-YSI-22PLQ, 150 mm slaglängd, invändig vajerdragning, 34,9 mm, 454 mm längd
Sadel
Bontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
Styrstam
Bontrager aluminium, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 50 mm längd
Motor
Motortyp
TQ-HPR50, 50 Nm, 250 W max. kontinuerlig märkeffekt, 300 W toppeffekt
Motoreffekt(W)
250
Vridmoment (Nm)
VRIDMOMENT (NM)
Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) Vridmoment är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel.
Förenklat kan man beskriva det som cykelns accelerationsförmåga. Högre vridmoment kommer ge känslan av att cykeln känns starkare när du behöver ta i ordentligt.
Generellt sett har fram- bakhjulsmonterad motorer lägre
vridmoment än mittmonterade motorer, som ligger kring 40–80 Nm.
50
Maximal assistanshastighet
25
Sträcka på en laddning
Sträcka på en laddning
Den högre sträckan avser cykling under optimala förhållanden ( lägsta assistansläge, varmt väder, få start och stopp samt plant underlag)
Den lägre sträckan avser cykling under sämre förhållanden och högsta assistansläge.