Vilken elcykel ska jag köpa?

Här kommer 5 snabba frågor och svar som hjälper dig att välja rätt elcykel. Största aspekten som kund brukar ofta vara prisbilden men beroende på vad du vill nyttja din elcykeln till kan det vara värt att fundera extra så man gör ett köp man blir nöjd med på sikt.

  1. Hur långt ska du åka med din elcykel?
    Om du ska åka längre sträckor är det bra att se så batteriet räcker. Våra elcyklar håller minst i 4,5 mil och upp till 10 mil.
  2. Ska jag välja bakmotor, mittmonterad eller frammotor?
    Mittmotor och bakmotor kan vara fördelaktigt i backar då de är starkare och speciellt viktigt om du tex har barn med på cykeln eller en cykelvagn. Framhjulsmotor är oftast mycket billigare men om du planerat att även cykla på vintern så blir det svårare att manövrera med framhjulsmotor.
  3. Ska du cykla på grusvägar eller i terräng?
    En dämpad gaffel fram kan då vara skönt att ha.

4. Är storleken på ramen viktig?
Storleken ska mer ses som en riktlinje. Vissa tycker man sitter bättre på en storlek som inte rekommenderas i storleksguiderna. Beroende vilken körstil man har och hur man vill nyttja elcykeln behöver inte storleksguiderna alltid ha rätt. Vissa vill ha det som ett komplement till träning och vissa vill ha cykeln som ett transportmedel och ha en mer avslappnad körstil. Vi rekommenderar att komma in och prova då alla tillverkare har olika riktlinjer. Kika i vår storleksguide för mer information.

5. Ska du ha med barn på elcykeln?
Då är det fördelaktigt att ha en mittmotor eller bakmotor då man får bättre kraft i uppförsbackarna. Man får en mer stabil körstil om batteriet är monterat i mitten på ramen istället för på pakethållaren då tyngdpunkten hamnar mer centrerat.

Varför ska jag köpa en elcykel? 10 starka argument.

  1. Endast 25 öre per mil i drivmedelskostnad. Räknar man med inköp, värdeminskning och underhåll blir det ca 4 kr/mil. En bil har i genomsnitt ca 65 kr/mil.
  2. Spar tid. Oftast går det snabbare att ta sig fram med en elcykel jämfört med bilen eller kommunaltrafiken om du inte ska åka långa sträckor.
  3. Miljövänligt. Elcykeln bidrar till kraftigt reducerade utsläpp. Man släpper ut 0,6 gram CO2/km jämfört med miljöbilar som kan släppa ut upp till 95 gram CO2/km.
  4. Du slipper bli varm och svettig. Använd elassistansen i backarna bara så får du…
  5. Motion. 2-3 h lågintensiv träning varje vecka ger 6 års extra livslängd enligt studier.

6. Spar pengar. Jämför man en elcykel istället för att köpa/köra bil, moped, åka taxi, buss, tåg eller spårvagn så är det väl investerade pengar. Åker du kommunalt idag kan du spara upp till 1000 kr/mån.

7. Ta dig långa sträckor. Man tar sig oftast minst 4-5 mil på en laddning och ända upp till 10 mil beroende på vilket batteri och modell du väljer.

8. Punktlig. Slipp köer eller förseningar i kommunaltrafiken. Du vet när du är framme.

9. Fantastiskt roligt! Kom in och provcykla och du kommer bli förvånad över hur roligt det är.

10. Dörr till dörr. Jämfört med kommunaltrafiken slipper du gå från stationerna och spar tid.

Hur fungerar en elcykel?

Har du aldrig provat en elcykel så kommer du antagligen bli förvånad över hur roligt det är. En elcykel kan man använda som en vanlig cykel eller så kan man välja att aktivera elassistans med hjälp av en display som sitter på styret. Om man aktiverar elassistansen får man endast extra kraft när man trampar. Man kan välja hur mycket assistans man önskar få. Maxhastigheten är 25 km/h men det går att cykla fortare om du har snabba ben. Elkraften anpassas efter hur mycket du trampar men du slipper komma till jobbet svettig.

Hur långt räcker batteriet på en elcykel?

45-100 km vid normalt användande. Detta beror på;
• Vilket batteri och modell man väljer
• Däcktryck. Har man högt däcktryck kommer man mycket längre
• Tar man ut full effekt så tömmer man batteriet snabbare än om du bara använder batteriet i t.ex uppförsbackar
• Kroppsvikten
• Hur mycket du trampar
• Temperaturen. På vintern förlorar alla batterier en del kapacitet oavsett märke. Man brukar säga att batteriet tappar ungefär 20% av sin kapacitet vid 0 grader.

Måste jag trampa på en elcykel?

Ja. Du måste trampa för att elmotorn ska ge dig extra skjuts. Du bestämmer själv när och hur mycket hjälp du ska få men det finns några tips för att få lite extra skjuts. Välkommen in i vår butik så berättar vi mer!

Hur fort kan jag åka?

Du bestämmer själv hastigheten. Själva motorn på elcykeln slutar hjälpa till när du kommit upp i 25 km/h men du kan fortfarande trampa dig upp till en högre hastighet om du har snabba ben.

Kan jag använda elcykeln som en vanlig cykel?

Ja, du väljer själv om du vill ha igång elassistansen eller inte.

Hur länge tar det att ladda batteriet?

Beroende på vilket typ av batteri man har kan det ta mellan 3 h och 6 h. Har man ett batteri som tar 6 h att ladda så brukar man återfå 80% av kapaciteten efter 3 h.

Kan man ta loss batteriet?

Ja, det kan man. Det är en viktig detalj för att kunna ladda batteriet om man bor i ett våningshus eller har svårt att ta in elcykeln till ett uttag. Ofta finns ett litet handtag på batteriet för att kunna bära batteriet smidigt.

Fungerar det att ladda i ett vanligt 220-uttag?

Ja. Det är vanliga uttagen som man har hemma i sin bostad.

Vad kostar det att cykla en 1 mil?

Elen som krävs för att ladda ett medelstort batteri kostar en krona. Om man kör 4 mil på en laddning så blir milkostnaden 25 öre.

Måste jag bära hjälm?

Elcyklar har samma hjälmkrav som vanliga cyklar. Om man är under 15 år är det lag på att man ska ha hjälm medan äldre inte behöver ha hjälm.

Klassificieras elcykel som en moped?

Elcykeln räknas som en vanlig cykel. Man kan cykla på vanliga cykelbanor och parkerar som vanligt.

Vad innebär att era elcyklar är certifierade?

Alla våra elcyklar är godkända enligt Europastandard (EN15194). Efter kontroll i certifierade laboratorium kan vi garantera att cyklarna håller rätt hastighet och att batterierna är pålitliga. Batterierna uppfyller även internationella säkerhetskrav avseende explosionsrisk och brandfara.

Täcker hemförsäkringen min elcykel?

Ja. Elcyklar räknas som vanliga cyklar och täcks därför av din hemförsäkring. Man måste låsa sin cykel med ett godkänt lås för att få ersättning vid en eventuell stöld. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad din försäkring täcker, olika maxbelopp gäller för olika försäkringsbolag. Det kan vara så att cykeln överskrider maxbeloppet och du behöver då utöka för att få full täckning.

Stålhästens elcykel Prima Stålhästens elcykel - Prima

Teknisk information om elcykeln

Ibland kan det vara svårt att hänga med i alla de tekniska termerna. Det pratas om watt, volt, amperetimmar, wattimmar, batterikapacitet och räckvidd men vad betyder det? Enligt lag får man endast ha en motoreffekt på 250W vilket är viktigt att veta och alla våra elcyklar har 250W. Nedan följer mer detaljerad teknisk information om hur en elcykel fungerar.

Motorn

Alla elcyklar har en elmotor som slås på och av när du trampar. Motorn slutar hjälpa till vid 25 km/h enligt lag. Elcykelmotorerna varierar i spänning och effekt och i kvalitet och pris men det är 250W som är lagligt och alla våra elcyklar har 250W. Batteriet och motorn har alltid samma spänning. Vissa motorer har en högre effekt än 250 W vid start, men sjunker till 250 W efter några sekunder. Det ger bättre acceleration och du kommer snabbare igång. Motorn är beroende av en kraftkälla för att kunna ge acceleration och precis som en bils förbränningsmotor krävs bränsle. Batteriet är motorns kraftkälla och elen är ”bränslet”. Vridmomentet (hur stark motorn är) varierar. De vanliga standardmodellerna i city har mindre vridmoment. Hybriderna är lite starkare och starkast är mountainbikes.

Motorns placering

Elcyklar med framhjulsmonterad motor har framhjulsdrift vilket är en billigare lösning men lika funktionell som övriga. Ska du cykla på vintern kan det vara värt att tänka på att man får cykla lite försiktigare bara. Motorn sitter i framhjulets nav vilket betyder att man i själva verket får tvåhjulsdrift eftersom man själv bidrar med kraft till bakhjulet. Det är t.ex. lite trögare att köra i väldigt branta backar men kan man ha överseende med det så är det värt om man inte vill lägga mer pengar för en dyrare mittmonterad motor. Framhjulsmonterad motor har ofta ett lite lägre vridmoment än de två andra typerna och lämpar sig därför bäst i stadsmiljöer och plan terräng.

frammonterad-motor-elcykel

 

En mittmonterad motor driver direkt på kedjan och lägger tyngden på bakhjulet. Kraften koncentreras till vevpartiet vilket ger en effektiv och konstant kraftöverföring och kraften överförs till bakhjulet via kedjan. Vid mittmonterade motorer måste man växla ordentligt för att utnyttja kraften maximalt men det lär man sig ganska snabbt. Mittmonterade motorer upplevs ofta som väldigt kraftfulla.

mittmonterad-motor-elcykel

En bakhjulsmonterad motor ger också bakhjulsdrift och hög komfort. Bakhjulsdrift upplevs som något bättre i uppförsbackar och en mer förutsägbar cykelkänsla eftersom alla traditionella cyklar är bakhjulsdrivna. Vikt och placering är samma som för en framhjulsmonterad motor men motorn sitter istället i navet på bakhjulet.

 

Batteriet

Dagens elcyklar bygger på Litium-Ion-teknologin vilket gör de enkla att ladda och använda och har liten självurladdning. Våra batterier klarar mellan 600-1000 laddningscykler och har en laddningstid på två till sex timmar. Med en laddningscykel menas en laddning av ett helt tomt batteri. Två fulladdningar av ett halvfullt batteri motsvarar en laddningscykel. Följ alltid laddningsanvisningarna som medföljer elcykeln för så långvarig nytta som möjligt av batterierna. Du bör gärna undvika att tömma batteriet helt eftersom det kan skada batteriet så håll lite koll på cykelns batteriindikator. Vid långtidsförvaring bör de varken vara fulladdade eller urladdade, gärna runt 50–70 % laddade. Många elcyklar levereras med automatisk laddare som enkelt stoppas in i närmaste vägguttag som du har hemma. Den ser till att batteriet har en optimal laddning vid vardagsbruk. Vi rekommenderar inte att laddaren är konstant på vid långtidsförvaring. Vissa elcyklar har batteriet integrerat i ramen för att få en lägre tyngdpunkt vilket kan vara fördelaktigt om du har barn med. De flesta modeller har batteriet i pakethållaren. Man kan byta batteriet efter några år om så önskas om man cyklar väldigt mycket. Nästan alla modeller har en nyckel till batteriet så man kan låsa det. Man kan även enkelt ta det i handen och ladda det på kontoret, skolan, hemma eller när det sitter på elcykeln. Vill du cykla längre kan du givetvis ta med sig ett extrabatteri om det inte finns möjlighet att ladda under dagen.  Ett elcykelbatteri väger ofta mellan två och fyra kilo. Uppförs-/utförsbackar, acceleration, start/stopp, användarvikt, cykelvikt, underlag, däck, luftmotstånd, växling, packning och egen insats är exempel på saker som påverkar din räckvidd där din egna insats är den största faktorn. Låga utomhustemperaturer minskar batterikapaciteten. En enkel tumregel är att från 20 oC och nedåt kan du dra av 0,5 % effekt per grad. Vid 0 grader får batteriet alltså en effektreduktion på 10 % och vid -10 oC en effektreduktion på 15 %. När det är kallt minskar också trycket i däcken vilket ger ett högre rullmotstånd men det kan kompenseras genom att fylla på lite mer luft i däcken.

Batteriets kapacitet mäts i Watt (effekt), Volt (spänning) och Ampere (ström). Ampere visar hur mycket ström batteriet kan leverera, Volt visar hur snabbt strömmen kan levereras och Watt visar hur lång tid strömmen kan levereras. Nedan kommer en jämförelse

Om man väger ca. 75 kg och cyklar på en normal väg och temperaturen ligger runt 15-20 °C kan man få en uppskattning från listan nedan:

– 35-70 km för ett batteri med 10 Ah 36V = 360 Wh

– 50-110 km för ett batteri med 14 Ah 36V = 500 Wh

Kontrollenhet

Kontrollenheten på styret är hjärnan i cykelns elsystem. Den styr hur stark effekt motorn ska generera och på skärmen på styret visas ofta effekt, återstående räckvidd, batteristatus, distans för turen, total distans, hastighet, genomsnittshastighet m.m. Skärmen är ofta LCD- eller LED-typ. LED är en lite nyare, skarpare och energisnålare lösning än LCD, annars är det ingen större skillnad. Informationen som visas varierar mellan olika elcyklar. I regel kan man ställa in hur mycket hjälp man vill ha av motorn med 3–6 steg på kontrollenheten.

Motorsensor

För att känna av om pedalerna är i rörelse eller inte så sitter det en sensor på elcykeln. När pedalerna rör sig slås motorn normalt sett på efter upp till ett halvt varv. Motorn går tills man slutar att trampa eller tills man bromsar. Två olika typer av motorsensorer används på elcyklar och det är dessa som ser till att du inte får mer elassistans efter 25 km/h:

– Rörelsesensor (Trampgivare) – denna typ reagerar endast på rörelsen av tramporna utan att du behöver ha ett motstånd i tex en uppförsbacke och motorn levererar därmed full effekt. Du kan alltså nå toppfart utan att behöva ge någon kraft alls och du kan ”fuska” dig framåt.

– Kraftsensor (torque sensor) – mäter vridmomentet. Denna typ känner av hur mycket kraft du trampar och ger dig elassistans beroende på hur hårt du trampar. Denna typ kan ge en mer naturlig cykelupplevelse men kräver lite mer av dig eftersom du inte når full effekt utan att hjälpa till själv.

låna elcykel

LÅNA ELCYKEL I UPP TILL
48 H INNAN KÖP

VI MONTERAR & JUSTERAR DIN ELCYKEL INNAN LEVERANS

fri frakt elcykel

1-3 DAGAR FRI FRAKT
DIREKT TILL DÖRREN