KÖPVILLKOR

1. Allmänt

1.1
Allmänna villkor, i denna text kallad, ”Köpvillkoren”, gäller när du som konsument ”Du” gör en beställning via Elcykelpunkten.se, våra egna butiker eller hos våra franchisetagare. Avtal ingås mellan dig och Elcykelpunkten. Köpvillkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställning av Elcykelpunkten Stockholm AB “Elcykelpunkten”. Webbplatsen använder sig av krypterad teknik samt av 3D-Secure. 

1.2
För att kunna beställa på www.elcykelpunkten.se måste Du ha fyllt 18 år. Vi kan endast leverera till svenska adresser. Elcykelpunkten accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Elcykelpunkten förbehåller sig även rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.3
Elcykelpunkten vill reservera sig för slutförsäljning samt bild- och skrivfel, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Elcykelpunkten har rätt att korrigera sådana eventuella fel och ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer Elcykelpunkten naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen går vidare i processen. All bildinformation på Elcykelpunkten ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Du erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Elcykelpunkten ansvarar inte för information på websidan som kommer från en tredje part.

1.4
Allt innehåll på Elcykelpunkten.se ägs av Elcykelpunkten. Varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Elcykelpunkten.

1.5
Vid godkännande av våra våra villkor godkänner man även utskick av nyhetsbrev.

2. Avtal och Beställning

2.1
Genom att göra ett köp på Elcykelpunkten accepterar du dessa Köpvillkor. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder Du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Elcykelpunktens Integritetspolicy som finns på “www.elcykelpunkten.se/integritetspolicy”. Elcykelpunkten har inget lägsta ordervärde.

2.2
Ett avtal om köp ingås först när Elcykelpunkten bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från Elcykelpunkten per e-post. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den bekräftats av Elcykelpunkten.se.

3. Kunduppgifter mm.

3.1
Elcykelpunkten rekommenderar att Du skapar ett användarkonto innan Du handlar hos Elcykelpunkten.se. När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Elcykelpunkten behandling av personuppgifter finns i Elcykelpunktens integritetspolicy.

3.2
Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till Elcykelpunkten om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts.

3.3
Om Elcykelpunkten misstänker att Du missbrukar ditt användarkonto eller dina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Köpvillkoren har Elcykelpunkten rätt att stänga av dig. Elcykelpunkten har även rätt att tilldela dig nya inloggningsuppgifter.

4. Prisgaranti, avgifter och betalning

4.1

När du gör en beställning via Elcykelpunkten.se gäller de priser som anges i just detta ögonblick. Priserna anges i svenska kronor och inkluderar moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, dessa anges separat.

Elcykelpunkten har en prisgaranti på alla elcyklar. Om du mot förmodan lyckas hitta samma vara till ett billigare pris hos någon annan återförsäljare får du den då till samma pris i våra butiker om det är samma erbjudande. Prisgarantin gäller därmed endast i butikernas kassaterminal. Du behöver kontakta oss på kundservice@elcykelpunkten.se för att detta ska gälla innan du köper.

Villkor för att prisgarantin ska gälla:

– gäller ej för auktioner.
– gäller endast om varan är identisk, d.v.s. samma material, samma mått, samma vikt, samma kvalitet osv.
– gäller endast om varan är köpt av ett företag med svenskt organisationsnummer.
– man måste uppvisa dokumentation och styrka att produkten är billigare hos någon annan återförsäljare. T.ex. en produktlänk till återförsäljare online, en katalog, reklam eller motsvarande.
– gäller ej för byten
– gäller endast köp i butikens kassaterminal
– Ska finnas i lager hos annan återförsäljare
– garantin gäller inte för använda/begagnade varor.

4.2
Elcykelpunkten förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Elcykelpunkten.

4.3 Betalningsalternativ och Faktura

Fakturabetalning erbjuds i samarbete med Klarna AB. När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid – alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning**

Betalningsvillkor

Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. 

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkorHär hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

* Gäller konsumentköp och ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

** Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

5. Kampanjer och erbjudanden

Elcykelpunkten kan erbjuda kampanjer som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Köpvillkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Elcykelpunkten i samband med kampanjen. Elcykelpunkten förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Köpvillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor gäller så länge lagret räcker.

6. Leverans, transport och transportskador

6.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Elcykelpunkten. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager). Det är du som beställt som måste ta emot cykeln eftersom du måste visa ditt ID då detta är ett krav från Klarna.

6.2
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen eller i kassan om man köper online. Om en leverans inte kommer fram inom 30 dagar från det att det skickats från vårt lager har du rätt till en ny produkt. Om varan saknas hos vår fraktleverantör har du rätt till en ny ersättningsprodukt från det att vår fraktleverantör har konstaterat att godset är saknat. Elcykelpunkten kan inte hållas ansvariga för kompensation för sändningar som fraktleverantören i de fall frakten tar längre tid än den ordinarie.

6.3
Om paket ska lösas ut ska Du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Du inte hämtar ut paketet har Elcykelpunkten rätt att debitera dig en avgift på 149 kr

6.4
Om Du inte är hemma och kan ta emot din elcykel trots avisering från fraktleverantör och utebliven återkoppling från dig till fraktleverantör för annan tid eller datum så debiteras fraktleverantör Elcykelpunkten 295 kr/dygn för lagerhållning. Denna summa kommer att faktureras dig om du inte är på plats vid överlämningen då fraktleverantör måste åka tillbaka och lagerhålla paketet och detta är inget vi på Elcykelpunkten råder över.

6.5 

Är produkten skadad vid leverans så är detta under vårt ansvar. Vid transportskada skall detta gärna anmälas till chauffören vid leveranstillfället men det är på ditt ansvar om du inte tar emot godset. Du blir debiterad 800 kr om du inte tar emot godset. Kontrollera godset vid leverans och ta foto om möjligt. Transportskador skall anmälas till oss inom skälig tid från felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Vid eventuell retur av produkt är ansvaret ditt och därför ska det packas väl. 

Vid fraktskada – följ dessa instruktioner:

1. Se till att fraktbolagets chaufför noterar i leveransen att försändelsen är fraktskadad.
2. Ta emot försändelsen. Mycket viktigt!
3. Fota emballaget (det trasiga emballaget) i helbild. Fota även varje enskild trasig del.
4. Skicka ett mejl till vår reklamationsavdelning med ert ordernummer, försändelsens sändningsnummer (står på fraktettiketten) och kort beskrivning av vad som är defekt samt bilder enligt punkt 3. 

6.6

Vid hemleveranser kan fraktleverantör endast lämna av vid tomtgränsen som standard om man inte tex har valt inbärning. Är det inte möjligt att lossa vid tomgräns sker överlämnandet vid närmast lediga lastningszon.

6.7

Saknar du produkter vid leverans ska du inom skälig tid inkomma återkomma vad som saknas.

7. Ångerrätt och byten

7.1

Vid köp av varor på Elcykelpunkten gäller alltid 14 dagars ångerrätt från den dagen du tagit emot produkten i din besittning i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning via webshopen. Detta gäller inte om beställning görs i vår butik av personal. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Elcykelpunkten detta inom 14 dagar från det att Du tagit emot den beställda varan (ångerfristen) om du beställt själv via www.elcykelpunkten.se. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Du kan fritt välja hur du önskar transportera tillbaka produkt till Elcykelpunkten. Det är Du som står för kostnaden om Du ångrar köpet. Önskar Du att Elcykelpunkten ordnar returfrakt så kostar detta 800 kr för elcyklar, cykelvagnar 399 kr och tillbehör 99 kr. Om du inte tagit emot ditt paket trots att vår fraktleverantör varit på plats så blir Du skyldig att betala för de omkostnader som sker för detta oavsett orsak. Om Du inte tar emot din elcykel och den skickas tillbaka till oss behöver vi debitera för de extrakostnader som uppstår då vår fraktleverantör debiterar oss för det. Köper du din produkt i butik har du rätt att byta men inte rätt att ångra ditt köp i upp till 14 dagar. Ångerrätten gäller ej företag.

7.2
Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Elcykelpunkten på kundservice@elcykelpunkten.se. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet innan du skickar tillbaka produkten.

7.3
Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Elcykelpunkten. Om din order har skickats från Elcykelpunkten och du inte har ångrat ditt köp innan varan är skickad står Du för returfrakten oavsett om du tagit emot varan eller inte och kostar 800 kr för tex elcyklar.

7.4
När Du ångrar ditt köp betalar Elcykelpunkten tillbaka det belopp som Du betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Du valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Elcykelpunkten erbjuder. Vid retur av del av order, återbetalas ej transportkostnaden. På det belopp som ska återbetalas har Elcykelpunkten rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7.5
Elcykelpunkten betalar tillbaka beloppet när Elcykelpunkten tagit emot varan eller Du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalning skall ske till dig senast inom 14 dagar från den dag vi mottog ditt meddelande om att köpet ångrats. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som Du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

7.6
Ett byte av cykel tar normalt ca 1-2 veckor. Du som konsument har rätt att testa varan utifrån den beskaffenhet som behövs. Du kan vid utnyttjande av ångerrätten behöva ersätta Elcykelpunkten enligt 2 kap. 15 paragraf 2 DAL för varans värdeminskning i den mån minskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Vid byten gäller ej vår prisgaranti. 

7.7 Ångerrättsblankett. Skickas som inscannad kopia alternativt kamerafoto med en mobil till kundservice@elcykelpunkten.se.

8. Garanti och reklamation

8.1

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Elcykelpunkten så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Alla våra cyklar är certifierade enligt CE-standard EN15194. Detta innebär att cyklarna är trafiksäkra och uppfyller kraven enligt Europeisk standard som tex att cyklarna klarar 110 kg maxvikt, om inte annat uppges specifikt på produktsidan. Du kan reklamera din vara i tre år enligt lag. Se vårt reklamationsformulär under “kontakta oss” hur du går vidare.

8.2
I detta avtal finns en bilaga som gäller specifikt för reklamationer och garantiåtgärder. Denna bilaga finner du här. En reklamation tar i normalfallet ca 30 dagar från det att vi mottagit ärendet tills att ärendet är löst. Elcykelpunkten står för returfrakten för godkända reklamationer. För garanti och reklamationsärenden ska man alltid kontakta oss först innan man lämnar in hos eventuell servicepartner.

8.3
Vid köp av cykel har de flesta varumärken en garanti som ingår. För att garantin ska fortsätta gälla så behöver man följa varumärkets serviceintervaller. Detta innebär att man behöver utföra garantikontroll för att garantin ska fortsätta gälla. Dessa garantikontroller kan starta redan efter 10 mils cyklande för att sedan utföras årligen. Har du inte fått servicebok eller manual är det viktigt att du kontaktar oss inom rimlig tid från det att du mottagit cykeln.

8.4
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Elcykelpunkten att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Elcykelpunkten strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Elcykelpunkten mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Elcykelpunkten förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Vid reklamationer följer Elcykelpunkten riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se eller “Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm”. Mer information finns även på www.konsumentverket.se

8.5
Garanti gäller endast till kunder som köpt produkten direkt av oss. Garanti gäller ej för cyklar som är sålda i andrahand. Det kan finnas fall där du som konsument kan ha en skyldighet att ersätta oss vid en icke-godkänd reklamation, t.ex. ersättning för returfrakt eller andra administrativa kostnader.

8.6 Pricerunner Köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem inträffar. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar. Köpgarantin gäller för privatpersoner skrivna i Sverige. Om en butik inte tar sitt lagstadgade ansvar och löser problem relaterade till ett köp inom 60 dagar så träder garantin i kraft.

Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom 60 minuter efter ditt köp. Att bli medlem är gratis och tar mindre än tre minuter! Skaffa PriceRunner Köpgaranti idag

PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, trasig vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till den adress du är skriven på. Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpgarantin lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta villkor och regler som gäller.

Endast en del av butikerna hos PriceRunner täcks av Köpgarantin. Vi är en av dessa butiker. I deras tjänst är butiker som täcks markerade med Köpgaranti-symbolen vid sina namn. Målet med Köpgarantin är att konsumenter som näthandlar ska känna sig tryggare.

8.7 Vad händer vid godkänd reklamation

Du har då rätt att få din produkt lagad utan ersättning för dig. Du kan även få milkostnad om du tex blivit tvungen att köra produkten någonstans. Vi står tex för returfrakt om det är en godkänd reklamation. Mer information om alla påföljder och ersättning du har rätt till hittar du på konsumentverket

8.8 EU ODR

Du har även rätt att få din sak prövad i EU hos ODR om du inte önskar få den prövad hos ARN.

9. Länkar

Elcykelpunkten.se kan länka till andra webbplatser som ligger utanför Elcykelpunkten kontroll. Webb-platser utanför Elcykelpunktens kontroll kan också länka till Elcykelpunkten. Elcykelpunkten är inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella sidan.

10. Force Majeure

Elcykelpunkten ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Elcykelpunkten inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.

11. Ändringar av Köpvillkoren

Elcykelpunkten förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Köpvillkor när som helst i tiden. Alla ändringar kommer att publiceras på Elcykelpunkten. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp).

12. Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

13. Tillämplig lag och tvist

13.1
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Elcykelpunktens kundtjänst. Vid eventuell tvist följer Elcykelpunkten beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

13.2
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.